Points de vues
Musique et Cinéma
Recherches & Offres
Télévision & Radio
Internet & Multimédia
Livres & Presse
Infos pratiques
Ecoles de cinéma
Stages et Emplois
Concours et Aides
Diffusez vos films

Annuaire boutique
Librairie Lis-Voir
PriceMinister
Amazon
Fnac

Frequently Asked Questions   Search   Home

Objectif Cinéma : Forum > Lynchland > David Lynch et la Méditation Transcendentale - T.M.
Auteur
Sujet    Post New Thread     Post A Reply
De Roland K.
19.07.2005 21:39
Find more posts by Roland K.

Bonjour,

Le Time Magazine daté du... 25 juillet prochain propose un petit article consacré à DL et à sa Méditation Transcendentale. Il va apparemment ouvrir un centre spécial à Hollywood.

L'article :

David's Plea: Om With Me
By REBECCA WINTERS

Tom Cruise is not the only celebrity on a spiritual tear. Out-there auteur DAVID LYNCH is opening his Foundation for Consciousness-Based Education and World Peace this week in Hollywood. Lynch, a daily practitioner of Transcendental Meditation for more than 30 years, wants to promote teaching it in schools. "It's a hellhole out there," Lynch says. "This is the way you fix it. The students start getting bright as a shiny penny. It's the home of total knowledge." And we thought we had total knowledge when we figured out who killed Laura Palmer.

From the Jul. 25, 2005 issue of TIME magazine
_____

Le lien : http://www.time.com/time/magazine/article/0,9171,1083897,00.html?promoid=rss_arts

Roland K.

De Pierre
19.07.2005 23:08
Find more posts by Pierre

hummm....
on a parfois l'impression de poster dans le vide
j'avais poste le lien sur le chatroom de DL.COM et meme dans un sujet ici ...
www.davidlynchfoundation.com

De Seb
20.07.2005 07:18
Find more posts by Seb

Pierre,

il faut comprendre que

1) ce qui se dit dans la chatroom n'est pas conservé (en dehors des périodes ou DL lui-même intervient) et que tout le monde n'a pas le temps d'aller y discuter. Nul n'est spécialement censé connaître ce qui s'y dit. Ta remarque est donc plutôt vaine...

2) tu as peut-être posté le lien dans un thread ici mais s'il est noyé dans un sujet n'ayant rien à voir, ce n'est pas très surprenant qu'il soit passé inaperçu. De toute façon, mieux vaut un sujet spécifique afin d'organiser et structurer le contenu des posts.

Tu ne postes donc pas dans le vide mais il faut se faire à l'idée (je m'y suis fait) que très peu de monde participe au forum de toute façon. Combien le lisent régulièrement ? Aucune idée...

Quant à cette nouvelle, je ne me réjouis pas qu'on parle de DL à cette occasion qui n'a rien à voir avec l'art, et qui va faire passer DL pour un membre actif d'une probable nouvelle sorte de secte (j'espère que ce n'en est pas une, mais c'est peu probable, les prix prohibitifs étant un signe extérieur qui ne trompe quasiment jamais).

Quel dommage que DL rejoigne le club des artistes "activistes", comme Tom Cruise et sa Scientologie, Madonna et sa Kabbale, etc.

De Seb
20.07.2005 07:33
Find more posts by Seb
Une secte, hélas...

La Méditation Transcendante est hélas bien un mouvement sectaire, pas du tout récent (1961), répertorié comme tel par les rapports parlementaires français, cf. http://www.info-sectes.org/masques/sectes.htm

Cette page http://www.unadfi.com/actualite/themes/meditation_trans.htm propose une revue de presse française sur la Méditation transcendantale et on y trouve un petit article du magazine Entreprendre : "David Lynch, RP de luxe pour gourou milliardaire", daté du 1er septembre 2004.

La technique s'enseigne en 4 séances facturées 2400 euros.

Je découvre que cela fait en fait 30 ans que DL s'adonne à cette pratique ; grand bien lui fasse, mais son prosélytisme (c'est hélas ce que recherchent les sectes) avec la création de cette fondation me déçoit au plus haut point...

De Roland K.
20.07.2005 10:25

Pierre : ce nouveau sujet concernait surtout la mention d'un article dans le Times Magazine. Tu te doutes que je connaissais l'autre lien avant, mais le fait qu'on mentionne DL et la TM dans un des magazines les plus prestigieux des EU est "un peu dommage", j'aurais préféré que ce soit à l'occasion d'un sujet sur "Inland Empire"...

Sebastien : c'est effectivement durant le tournage de "Eraserhead" que DL a commencé à pratiquer la TM. La principale conséquence a été, il l'a raconté à de nombreuses reprises, l'apparition de la Lady in the Radiator dans le film.

Roland K.

De Pierre
20.07.2005 11:07
Find more posts by Pierre

c'est marrant de voir la mauvaise foi de certains
Seb je ne sais pas pourquoi tu as une dent contre moi mais ca commence serieusement a me souler donc viens en parler en prive parce que m'allumer comme ca c'est un peu facile
mon post n'etait qu'un ajout au tien Roland, pour le completer puisque cela concernait exactement la chose dont parlait l'article
desole mais j'avais un peu de depit: quand on voit comment sont percus mes differents posts, je suis un peu decourage en fait, je comprends pas pourquoi les gens sont si peu chaleureux et reconnaissants des infos que l'on donne.
je ne reviendrai pas sur le sujet de Lynch et la MT je l'ai deja fait ailleurs ,c'est avec ca qu'il vit depuis 30 ans donc laissez le tranquille , personne n'est oblige de faire partie la MT. c'est un choix libre et conscient et je pense qu'il est assez grand pour savoir ce qu'il fait.Je trouve que c'est toujours mieux de se battre pour une bonne cause plutot que de proner le nihilisme et de se plaindre sans cesse.Il essaie de faire bouger les choses et a preuve du contraire, il n'y a jamais eu de morts ou de veritables problemes avec la MT

De Seb
20.07.2005 13:26
Find more posts by Seb

Merci Roland pour la précision, cela m'avait échappé (honte à moi).

Pierre, c'est toi qui nous "saoûle" (je reprends tes mots) à sans arrêt de plaindre que tu postes "dans le vide". Il y a une différence entre poster, tout court, et poster à bon escient, dans la forme et dans le fond, afin d'être lu. J'ai essayé de te l'expliquer mais tu le prends mal. Tant pis, restons-en là, mais par pitié, arrête de te plaindre à ce sujet. Encore une fois, nous ignorons combien de personnes lisent ce forum (la majorité lit et ne poste pas, c'est toujours comme ça...).

Je pourrais également me "plaindre" que tu ne sembles pas lire correctement ce que j'ai écrit. Je regrette son ACTIVISME, son PROSELYTISME, dans cette affaire de secte. On peut être membre "passif" comme DL l'a fait pendant très longtemps (si bien que tout le monde ne le savait pas). Fort bien, chacun est libre, tant qu'il ne nuit pas à autrui. Par contre, sa fondation est un pas dans une direction fort différente : le recrutement. C'est autre chose de simplement en parler à des amis ou vaguement lors d'une interview.

Une secte a un seul but : récolter de l'argent (en détruisant en passage les vies, aussi bien financièrement que psychologiquement).

Si cette secte a été reconnue comme telle par les rapports parlementaires français, c'est qu'il y a de bonnes raisons. Je ne suis pas assez naïf pour penser que comme DL a choisi cette secte plutôt qu'une autre, elle est plus inoffensive et plus "respectable". Les sectes sont par ailleurs assez malignes pour protéger autant que possibles les "stars" p(ersonnes célèbres) qui leur font confiance. Je ne suis donc pas surpris outre mesure que DL ait l'air de totalement s'épanouir avec cette méditation.

Le cas de DL m'interpelle car nous savons bien que l'argent n'est pas son moteur, sinon il ne ferait pas le genre de films qu'il fait. Déjà, il aurait pu accepter au début des années 80 de faire le Retour du Jedi, ce qui lui aurait garanti des revenus probablement confortables pour longtemps.

Je ne doute donc pas que DL soit de bonne foi en promouvant cette secte à laquelle il appartient et dont il semble apprécier autant la méditation. Seulement, DL a tout de même plus d'argent que vous ou moi, et encore une fois, c'est une personne à protéger des dérives pour cette secte. DL est en "sécurité" (après 30 ans, sa santé mentale semble intacte - même si ses détracteurs diront le contraire au vu de ses films ;-))

Par contre, quand je vois DL parler de cette secte même dans sa chatroom, je suis inquiet. Il reconnaît lui-même (dans ce chat qui date de juin) que les frais sont très élevés, mais il s'empresse d'ajouter que ça vaut le coup. 2400 euros les 4 séances, c'est sans doute à sa portée, mais bien moins du commun des mortels.

Je crois juste que DL est tout à fait sincère dans sa démarche, mais il ne se rend pas compte que cette secte est dangeureuse pour d'autres personnes que lui. Voilà, je tenais à expliciter mes propos.

Cela ne fait que confirmer que lorsqu'on admire un artiste, mieux vaut ne pas savoir pour qui il vote ou en quoi il croit, car cela peut souvent terriblement décevoir.

De manali
21.07.2005 09:36
Find more posts by manali

Ya du nouveau, DL a décidé de doubler son guru! lol

Il veut rassembler "7 milliards de dollars pour la Paix" lui même ...

http://fr.news.yahoo.com/050721/290/4idl1.html

De Sophie
21.07.2005 09:41
Find more posts by Sophie
TM

Autres articles :

http://permanent.nouvelobs.com/people/20050721.OBS3998.html

http://www.lexpress.fr/info/infojour/reuters.asp?id=1625&1004

Sophie

De Roland K.
21.07.2005 10:31
Article Supplémentaire

LYNCH LAUNCHES FOUNDATION FOR WORLD PEACE

Director DAVID LYNCH is launching the David Lynch Foundation for Consciousness-Based Education and World Peace tomorrow (21JUL05) which will fund transcendal meditation classes and research into the effects of yoga on body and mind.

The BLUE VELVET film-maker is convinced he can alleviate the world's suffering by teaching society about the 47-year-old Hindu chanting technique and its founder MAHARISHI MAHESH YOGI.

The 59-year-old hopes to raise $7 billion within a year, which will go towards forming "peace-creating super groups of 8,000 meditators" around the globe, to make people calmer, less anxious and more intelligent.

He tells website PageSix.com, "This is not a pretend thing. Our government spends seven times that on killing, calling it defending, and making machinery and technology to kill human beings in the name of peace.

"But today's students are even more stressed out. Their schools are hellholes. They're getting pathetic educations. They're not going forward with full decks of cards.

"But when they meditate, they will start shining like a bright, shiny penny, and their anxieties will go away. By diving within, they will attain a field of pure consciousness, pure bliss, creativity, intelligence, dynamic peace. You enliven the field, and every day it gets better. Negativity recedes."

20/07/2005

[Source : http://www.contactmusic.com/new/xmlfeed.nsf/mndwebpages/lynch%20launches%20foundation%20for%20world%20peace]

Merci pour les autres liens, Sophie & Manali

De Roland K.
21.07.2005 13:27
"L'homme qui voulait 7 milliards"

Nouvel article de l'AFP qui reprend plus ou moins les autres textes diffusés ici.
_______
Director David Lynch seeks 7 billion dollars for meditation, world peace

Wed Jul 20,11:46 PM ET

LOS ANGELES, (AFP) - US film director David Lynch wants to raise seven billion dollars to fund a giant programme of transcendental meditation which he says will foster world peace, he told AFP.

The Oscar-nominated movie-maker famed for dark and disturbing films including "Blue Velvet," "Eraserhead" and "Twin Peaks" on Thursday will launch the David Lynch Foundation for Consciousness-based Education and World Peace.

The foundation's goal is to raise money to allow meditation to be taught in schools and eventually spread across the world by practitioners, easing global stress and tensions and promoting harmony, he said in an interview with AFP.

"I want to raise seven billion dollars," he said. "People laugh about that, they have a really good time with it. But the real joke is that we don't laugh when the US government develops a bomb for two billion dollars that only serves to kill people.

"They spend billions of dollars on military projects and people don't bat an eyelid. That's a pathetic, sick joke," Lynch, who has practiced transcendental meditation for 32 years, said at his high-tech Hollywood studio.

The foundation, which Lynch is helping fund, aims to propagate what Lynch says is a proven method of improving health, banishing stress and tension and reducing violence.

The money will be used to fund meditation in schools that wish to teach it. Lynch did not specify why such a large amount of money was needed for the programme or how he planned to raise it.

But the 59-year-old director did say that he hoped the seven billion dollars would ultimately sit in a bank account unused, earning interest that would pay for the programmes.

The teachings on which Lynch, a Hollywood outsider and free-thinker who also paints and plays the guitar, bases his beliefs are those of the Maharishi Mahesh Yogi, who became a guru to celebrities including the Beatles.

The Indian-born and Netherlands-based Maharishi, who became controversial in the 1960s and 70s, developed transcendental meditation 50 years ago to develop the "full creative potential" of a person and to "promote a peaceful world."

With a corps of 8,000 people dedicated to meditating and pumping out positive waves, peace will gradually settle on earth, Lynch explained, citing the quantum physics theory of a "unified field" as the basis of the argument.

"This is real, it works," Lynch said of the power of meditation. "It's abstract, but it's very real."

[Source : http://news.yahoo.com/news?tmpl=story&u=/afp/20050721/ennew_afp/afplifestyleusfilmpeoplelynchcash_050721034606]

A noter une photo appropriée accompagnant ce petit article.

Autre lien : http://www.detnews.com/2005/events/0507/21/E05-254661.htm
____

De mon côté, comme le soulignent plusieurs de ces articles, j'aurais aimé savoir comment ces "7 milliards de $" seraient utilisés (c'est-à-dire que DL précise comment il arrive à cette somme et pourquoi). Je suis tout à fait d'accord avec lui quand il parle des sommes colossales investies dans les "usines de mort", mais détailler son "budget" éviterait ou diminuerait le scepticisme.

Enseigner la méditation dans les écoles ? OK, je suis partant (eh eh, je suis censé être prof après tout :o) ]

Par ailleurs, que DL pratique la TM ne me dérange pas, au contraire si cela a pu contribuer à la genèse de ses oeuvres comme il semble que cela ait été le cas. Par contre, comme il a déjà été dit, le prosélytisme est également quelque chose qui me gêne, en particulier sur DL.COM. Il faut avoir participé à une discussion sur le sujet dans la tchat de la "X Room" pour savoir qu'une critique de la TM est immédiatement laminée par un bataillon de membres qui ont choisi eux aussi de se lancer dans cette pratique. En fait, la principale question que je me pose est celle-ci : puisque le but du Maharishi, de DL et consorts est d'obtenir la paix mondiale et donc "d'enrôler" le maximum de gens dans la TM, pourquoi diable l'accès est-il si cher ? DL répond invariablement que 2500$, c'est rien du tout si l'on pense à ce que la TM apportera dans notre vie future, il reste qu'on peut se demander POURQUOI 2500$ ? Qu'est-ce qui justifie cette somme et COMMENT est-elle utilisée ensuite ? Il me semble que si les initiations étaient bien plus accessibles, plus de gens adopteraient la technique ou du moins l'essayeraient [j'avoue que ça aurait été mon cas par exemple, même si mes techniques perso de méditation fonctionnent assez bien :o) ], et donc il y aurait davantage de chance que les "espoirs" de David and Co se réalisent plus vite. Rappelons que lorsque DL a commencé la TM, l'initiation lui a coûté 30$. Il n'avait pas un sou à l'époque et n'aurait jamais pu s'offrir une initiation au coût actuel. "Dont acte", comme disent certains.

De Sophie
21.07.2005 16:25
Find more posts by Sophie
D'accord avec toi, RK

Je suis entièrement d'accord avec Roland. David croit dur comme fer à la TM. Rien ne lui fera changer d'avis. De mon côté, j'étais prête à tenter l'expérience mais je ne me sens pas malheureuse au point de ne plus sortir et de ne plus partir en vacances pour mettre de l'argent de côté pour apprendre la TM. Peut-être que je rate des choses mais il existe beaucoup de sortes de méditations et beaucoup sont beaucoup moins chères que la TM. La TM est très très implantée aux USA. En la personne de David, les membres leaders de la TM ont vu un moyen d'étendre leur réseau. Que dire de plus ? Rien. Ca reste trop cher pour moi. Et si on me donnait 2400 euros demain, je préfèrerais réaliser mon rêve : partir aux usa et silllonner le pays dans tous les sens en jaguar ou cadillac ! Mais c'est pas demain que Maharishi va me les donner ces 2400 euros ! Il me dirait... Grace à la TM, tu serais plus intelligente et tu aurais trouvé un moyen de les gagner facilement ces 2400 euros....

Sophie

De Roland K.
21.07.2005 23:26
Et un article de plus, un !

Softer David Lynch shifts from dark movies to the light of meditation.

Thu Jul 21, 8:24 AM ET

LOS ANGELES (AFP) - Hollywood director David Lynch, who has for decades disturbed audiences with his dark and unsettling films, is refocusing his energy on calming the world through meditation.

The maker of sombre movies like "Blue Velvet," "Twin Peaks" and "Mulholland Drive," in which man's inner violence emerges as characters are besieged by society, wants to help the world find inner peace.

Eschewing his cinematic themes of fear, death and betrayal, the silver-haired icon of psychological cinema noir talks of "bliss," "love" and "dynamic peace" as he describes transcendental meditation.

"You dive into a field of pure creativity, pure bliss -- the sweetest nectar of life and where that happens lies within," he told AFP in an interview in his gleaming and high-tech Hollywood Hills studio.

"We weren't made to suffer, we're supposed to enjoy life," the 59-year-old said, as he began explaining how meditation changed his life when he began practicing it 32 years ago.

"I had a lot of anger and I took it out on my first wife, but two weeks after I started meditating she asked me where the anger had gone," said the straight-talking director, clad in chinos and an open-necked shirt.

Lynch on Thursday launches the David Lynch Foundation for Consciousness-based Education and World Peace that aims to promote meditation in schools and ultimately to spread global harmony and unity through transcendental meditation (TM).

The unity of meditation can enlighten individuals and if practiced in concert by a core of at least 8,000 people can bring peace on earth, he says citing the teachings of the father of TM, the Maharishi Mahesh Yogi.

Lynch is ambitiously seeking to raise seven billion dollars for the project to tout meditation that he says has been proven to reduce violence where it is practiced and has significant health benefits.

"It's a simple exercise, not a religion, that lets people dive within and explore their full potential. The experience itself does all the rest. You just have to go there," he says.

Stress and anxiety is forcing school children and college students to take drugs to control their conditions as the standard of general education falls, Lynch says.

"We have a bunch of drugged and stressed children in schools that prepare them basically to become slaves for the rest of their lives. It's a disgrace," he exclaims angrily.

The Tinseltown outsider is the latest celebrity to publicly express their very private beliefs, joining the likes of avid Scientologist Tom Cruise and outspoken Kabbalah proponent Madonna.

But Lynch, who has practiced transcendental meditation since his sister turned him towards it in 1973, says he speaks out reluctantly.

"I was happy to keep it private but when I heard about this phenomenon of the peace creating group I was enthralled and I wanted to say something," he said.

Known for his cynical cinematic view of the world, he concedes that it is tough to sell the concept of meditation as an educational tool and a route to world peace to the public.

"For a non-meditator this sounds like a lot of hocus pocus," he admits. But I think it's real, abstract but real."

In addition to improving his personal life, Lynch insists that while meditation seems light-years from his turbulent films, which include the violent "Eraserhead" and "Lost Highway," it has helped his movie-making.

"Ideas seem to flow more with meditation and sometimes I fall in love with those ideas and want to translate then into a film or painting or whatever," the multi-talented artist says.

"I see ideas like fish and your focus is like bait and the more you extend your consciousness, the more you get big fish."

"I have less fears, less anxieties, the things that cripple a painter or an artist," he said scoffing at the Van Gogh-like stereotype of artists who have to suffer to create. "We're supposed to be happy," he says.

But the guru of non-mainstream cinema recognises the stark comparison between the dark world of his movies and his light-bathed inner life. He is unapologetic.

"I like the conflict and I like the contrast. I like going onto worlds and trying to make them real based on the ideas."

"I'm not enlightened," he says sitting back in a chair in his private screening room where he is editing his new film "Inland Empire," a mystery due for release next year.

"I reflect things that are out there in my films, I get ideas from the world, but I am not my films," he says.

[Source : http://news.yahoo.com/news?tmpl=story&u=/afp/20050721/ennew_afp/afplifestyleusfilm_050721122427]

D'ici un à deux jours, à mon avis, Libé et Le Monde seront sur le coup :o)

Roland K.

De Seb
22.07.2005 07:45
Find more posts by Seb

Roland a écrit:
"D'ici un à deux jours, à mon avis, Libé et Le Monde seront sur le coup :o)"

Vous avez hélas probablement raison. Je suis bien d'accord quand vous écrivez que nous aurions préféré que Times Magazine parle de DL pour son prochain film plutôt que pour son soutien à la secte.

Si nos journaux français suivent le pas, espérons que cela sera assorti d'une réflexion.

Cette publicité à cette occasion est tout de même bien embarrassante, et triste, en fin de compte.

De Seb
23.07.2005 19:01
Find more posts by Seb

Le Monde et Libé ne sont pas encore sur le coup, mais la dépêche AFP a été traduite et un lien se trouve actuellement sur la page d'accueil de Yahoo.fr, dans les gros titres de l'actualité !!!

http://fr.news.yahoo.com/050723/202/4ii16.html

A moins que INLAND EMPIRE n'emporte la Palme d'Or en 2006, ça m'étonnerait qu'on revoit le nom de DL en page d'accueil de Yahoo.fr...

De manali
24.07.2005 14:27

N'empêche effectivement ca prend la place de son art, et cela contribue aussi a donner de lui une image un peu fantasque, ce qui est dommage pour un realisateur si serieux et pointilleux dans son travail... (on est loin de paco rabanne quand même! sic)

J'imagine qu'il est entierèment convaincu par ce qu'il dit et pratique, et je le rescpecte donc car jusqu'a present je ne pense pas qu'il fasse l'amalgame entre son combat pour la meditation et ses films ...

D'un point de vue symbolique je trouve intéressant de combatre pour une prise de conscience des gens et un changement interieur vers la paix, car effectivement cela viendra de chacun de nous petit à petit, mais le coté pratique proposé dans les textes que j'ai pu lire (assez vite quand même) me laisse perplexe!

wait and see ...

De Roland K.
27.07.2005 16:27
Interview de DL sur la Méditation T.

http://www.msnbc.msn.com/id/8701267/site/newsweek/

De Roland K.
31.07.2005 22:21
Article critique

Bonsoir,

Les articles continuent de s'amonceler à propos de l'initiative "pacifique" de DL, souvent assez répétitifs côté infos (dernier exemple en date :

http://news.yahoo.com/news?tmpl=story&u=/ap/20050731/ap_on_en_mo/people_david_lynch_1

Par contre, j'ai pu lire une critique assez sarcastique et relativement amusante sur ce sujet, publiée aujourd'hui dans le Chicago Sun Times. La voici.

ilmmaker's new endeavor tops severed ear any day

July 31, 2005

BY PAIGE WISER SUN-TIMES COLUMNIST

Lately David Lynch is lurking around the fringes of the news, which from my point of view is always entertaining. The filmmaker who brought us "Eraserhead," "Dune," "Twin Peaks" and Robert Blake in goat's-blood lipstick is an original, if nothing else.
This is a guy who, in "Blue Velvet," took the image of a severed ear in a field and elevated it to be an icon of -- well, I'm not sure what, but something artsy. And deep.
This is a guy who would visit Bob's Big Boy in Los Angeles for a chocolate milk shake. At 2:30 p.m. Every day. For eight years.
See what I mean? Always interesting. And this time, he doesn't disappoint.
He has now announced the formation of the David Lynch Foundation for Consciousness-Based Education and World Peace.
And he's accepting donations.
Lynch told the New York Post's Page Six that he wants to fund schools that will offer classes in transcendental meditation and pay for research on its effects. Figures the whole endeavor will cost, oh, about $7 billion.
He says that when people start meditating, they "will start shining like a bright, shiny penny, and their anxieties will go away. By diving within, they will attain a field of pure consciousness, pure bliss, creativity, intelligence, dynamic peace. You enliven the field, and every day it gets better. Negativity recedes."
And not to get ahead of himself, but Lynch also plans to eventually organize "super groups" of 8,000 meditators, all over the world, who would chant simultaneously.

Producing peace

He told Newsweek, "The formula for peace on earth is a group the size of the square root of 1 percent of the world's population. Since there are 6 billion people, you'd need a minimum of 8,000 peace-creating experts doing their job, uninterrupted. This group would be like a factory. It would produce peace on earth."
I'm still fact-checking parts of that previous paragraph -- I'd always understood the formula for peace on earth to involve pi and precious bodily fluids, but I could be wrong. For now, let's assume Lynch's math skills are solid.
But let's take a look at this "foundation." Chanting, meditation, special schools, fund-raising, "Give peace a chance" ...
Hey! This guy is starting his own religion!

Shopping for a religion

Kind of a bold move. Even Oprah Winfrey, after all, has yet to make it official that we are to forsake all others before her.
I've never really considered worshipping David Lynch before. But there's definitely an opening for a new religious trend. Once Kaballah started marketing spiritual candles for $22 a pop, I stopped taking the discipline seriously. And Scientology declaring war on psychology was kind of a turnoff.

Some of my non-negotiable requirements when I'm shopping around for a religion:

A charismatic leader.

It's tough to top God as head of a church, but Lynch is a compelling choice. And there's always the chance he might appoint Kyle MacLachlan as savior.

A carefully thought-out theology.

"Do unto others as you would have them do to you" seems a little vague to me. "Precision chanting for peace" is catchier, don't you think?

Good songs.

Maybe Bobby Vinton will get to write all the hymns.

Milk shakes.

Just a personal preference.

Before joining, I'll probably sit back and see how it all develops. For one thing, I'm going to want to know what kind of tithe is involved in raising $7 billion.
But the Church of Lynch has potential, I think.
"This is not a pretend thing," Lynch told Page Six.
Thank God.

[Source : http://www.suntimes.com/output/wiser/cst-nws-paige31.html]

De Roland K.
01.08.2005 21:16
Article du Nouvel Obs

Bonsoir,

La presse française a réagi plus lentement que je ne le pensais, mais ça vient :o) Le Nouvel Observateur vient de publier un article intitulé "David Lynch encourage les écoliers à pratiquer la méditation transcendantale". Seul hic, il ne contient aucun point de vue réel, se contentant de reproduire les infos délivrées par l'AFP. Un peu dur à avaler, tout de même... Inutile donc de reproduire l'article ici, voici le lien direct si vous souhaitez y jeter un oeil.

http://permanent.nouvelobs.com/culture/20050801.FAP2765.html?0603

Roland K.

De Sebastien
02.08.2005 04:49
Find more posts by Sebastien
Nouvel Obs

L'"article" du Nouvel Obs ci-dessus n'est en fait qu'une dépêche signée AP.

Ce n'est pas à proprement parler un article de l'hebdomadaire.

Il faut se méfier car les sites de Libé ou de l'Obs (ou encore le Monde) ne publient pas l'intégralité de leurs journaux papier, mais une petite partie seulement (du moins gratuitement), et ils publient par contre beaucoup de dépêches (sélectionnées, pas tout comme Yahoo par ex.). Elles sont cependant clairement signalées.

Dans ce cas, c'est signé AP, c'est bien une dépêche :-)

Je suis abonné au Nouvel Obs, donc s'il y a vraiment un article sur DL, je le verrai et j'en parlerai ici.

De Roland K.
05.08.2005 13:43
Article du Boston Globe

Merci pour la correction, Sébastien.

Un article du Boston Globe :

http://www.boston.com/ae/movies/articles/2005/08/05/serenity_now/?rss_id=Boston+Globe+--+Living+%2F+Arts+News

Roland K.

De Roland K.
02.09.2005 12:52
Nouvelle interview de DL

Bonjour,

Un membre de la TP Gazette a communiqué ce lien vers une nouvelle interview de DL :

http://www.healthywealthynwise.com/article.asp?Article=3062

La majorité de l'interview est centrée sur la Méditation Transcendentale, et le moins que l'on puisse dire est que l'intervieweur est franchement partisan. A vrai dire, vu le nom du site, je me demande si ce n'est pas une "branche" de la "T.M. Enterprise" :o)

Ceci dit, l'interview m'a fait moyennement rire, c'est assez glaçant en fait. Entendre DL mentionner dix à quinze reprises son "united field" m'a fait "un peu" froid dans le dos. Bref...

Roland K.

De Roland K.
08.09.2005 19:20
Conférence à l'Université de Yale

Lien : http://www.yale.edu/opa/newsr/05-09-08-01.all.html

De Marine
18.09.2005 02:44
Find more posts by Marine
Le texte en question, qu'en penser ? :

Filmmaker David Lynch to Speak on Transcendental Meditation at Yale
Copyright © 2005, Yale University
September 8, 2005

New Haven, Conn. — Award-winning writer, director and producer David Lynch will speak at Yale University on “Consciousness, Creativity and the Brain,” September 30 at 7:30 p.m.

Lynch’s talk, which is free and open to the public, will be held in Battell Chapel (corner of Elm and College streets).

Prior to the talk at Battell Chapel, there will be a screening of the Lynch film "Lost Highway" at 4 p.m. in the Whitney Humanities Center, 53 Wall St.

Lynch will speak about his films and about the David Lynch Foundation for Consciousness-Based Education and World Peace—a nonprofit organization dedicated to bringing the benefits of stress-reducing meditation to students.

The David Lynch Foundation recently partnered with other foundations in a $1.2 million research grant to study the effects of Transcendental Meditation on brain functioning, academic performance, learning disorders, anxiety, depression and substance abuse among students in nine schools and colleges.

“Students experience fear, anxiety, depression—their life is not what it should be,” Lynch says. “I know from my own 30 years of experience that meditation can work. I am coming to Yale to tell students that my foundation is available to help them develop their consciousness, creativity and brain through meditation.”

Lynch’s filmmaking honors include Academy Award nominations for Best Director for “Mulholland Drive” in 2001, “Blue Velvet” in 1986 and “Elephant Man” in 1980. He won Best Director for “Mulholland Drive” at the Cannes International Film Festival. His other works include “Eraserhead,” “The Straight Story” and the television series “Twin Peaks.” He is currently directing a new film, “Inland Empire.”

Lynch will be joined at the talk by John Hagelin, professor of physics and director of the Institute of Science, Technology and Public Policy at Maharishi University of Management, who was recently featured in the hit documentary “What the Bleep Do We Know?” and by neuroscientist Fred Travis, director of the Center for Brain, Consciousness and Cognition at Maharishi University of Management.

Lynch’s talk is sponsored by the Yale Film Studies Program, Cinema at the Whitney, the Yale Film Society and the University Chaplain’s Office. For more information, call 203-436-4668.

David Lynch Foundation : http://www.davidlynchfoundation.org

De Roland K.
29.09.2005 21:43
Conférences...

DL a entamé à présent une "tournée" de conférences dans plusieurs villes américaines pour promouvoir son association et la méditation transcendentale. Il a longtemps dit qu'il ne mettrait plus les pieds à Philadelphie, mais la T.M. a réussi à le faire changer d'avis, apparemment, puisque sa première conférence se tenait là. Le Daily Pennsylvanian en a proposé un compte rendu :

Filmmaker Lynch pushes transcendental meditation

Director David Lynch speaks to students and community members in Harrison Auditorium last night about his films and Transcendental Meditation.

By Beth Sussman
September 29, 2005

Award-winning film director David Lynch closed his eyes and moved his lips as a member of the audience asked him a question.
In doing so, Lynch proved his belief in the power of transcendental meditation.

Lynch spoke at Penn's Harrison Auditorium to an audience consisting of both Penn students and just as many -- if not more -- Philadelphia residents.

Lynch's popularity with the audience was obvious.

Aside from the roar of applause upon his entrance from the crowd -- which filled the 790-seat auditorium -- an overflow line of fans unable to get in wrapped around the building.

"I'm not so surprised about the line up to get in," Philadelphia resident Ben Faranda, 28, said. "I'm surprised I got in, quite frankly."

Although Lynch entertained questions about his films, he focused mainly on discussing his new organization, the David Lynch Foundation for Consciousness-Based Education and World Peace, which aims to raise money to train students to practice transcendental meditation.

While most questions were related to Lynch's extensive film career, every answer seemed to relate back to meditation.

"I believe everyone who lives in Philadelphia could use transcendental meditation," said Lynch, who lived in Philadelphia for five years. "I started shortly after I left here. I had so much anxiety, fear and anger."

"Transcendental meditation is the vehicle to take you to that eternal field of being," Lynch continued. "I came out to talk about this because I truly believe it will bring peace on Earth."

The symposium also consisted of three scientists, John Hagelin, Andrew Newberg and Fred Travis, who discussed the brain's response to meditation.

Hagelin presented meditation as a favorable alternative to prescribed drugs.

"We need something better, something natural," Hagelin said. "Medically, meditation is useful, but educationally, it's vital."

Travis showed how meditation could be educationally beneficial with an electroencephalogram demonstration. His subject, Shane Sismen, sat on the stage with 32 sensors attached to his head as he meditated. The audience witnessed his brain activity gain rhythm and higher altitudes, both signs of a restful state.

"The fatigue, high stress, bad food and alcohol of your college experience is bad for your brain," said Travis, author of Is College Bad for Your Brain?

"Through meditation, you can be restful and alert in class, rather than tired and bored."

"I felt David Lynch was [a] compelling speaker," College senior Andrea Scott said. "He put transcendental meditation in a nice package, whether you could understand its scientific effects or not."

Lien de l'article : http://www.dailypennsylvanian.com/vnews/display.v/ART/433b7e9e472d8

De Roland K.
02.10.2005 14:02
Niger

Bonjour,

Puisque je suis en quelque sorte le "gourou" de ce forum [:o)], j'en profite honteusement pour faire un hors sujet complet. Si quelques âmes sensibles passent par ici, au lieu de faire un don à la fondation transcendentale de David, faites donc une visite sur le site de Médecins Sans Frontières et, à l'occasion, faites une bonne oeuvre pour lutter contre la famine qui sévit au Niger actuellement. Certes, ce n'est pas une oeuvre directement pour la "Paix dans le Monde", sorry David, mais au train où vont les choses, il ne restera bientôt plus beaucoup d'enfants nigériens valides pour mener une guerre, à commencer par la lutte pour survivre.

------> www.msf.fr

Roland K.

De Roland K.
31.10.2005 11:11
Click Here to Email Roland K.   Find more posts by Roland K.
Liens DVD T.M.

Bonjour,

Pour ceux qui sont intéressés par les conférences données par DL, Mike Dunn de www.lynchnet.net vient de mettre en ligne les différentes parties d'un DVD que DL propose gratuitement à propos de différents sujets relatifs aux " bienfaits" de la méditation. Euh, sinon, essayez le Thaï Chi :o)

Roland K.

De D.L
05.01.2006 17:44
Find more posts by D.L

JE PENSE QUE C EST BIEN MOI!

De manali
26.03.2006 23:09

Il y a avais un itw en direct de DL ce soir sur CNN à ~20h sur le sujet de la meditation transcendentale, Il semblait très convaincu et plaidait pour que tout les élèves américains aient accès a cette connaissance, Il a dit que 2 jours après avoir commencé sa femme l'avais trouvé transformé. Sinon il a essayé de bien expliquer son projet concernant le fait de se rassembler pour méditer sur le thème de la paix et sur l'efficacité que cela pouvait avoir (j'avoue la j'avais un peu de mal à suivre vu le niveau d'anglais mais le journaliste américain aussi, alors...)

Voila, si quelqu'un l'a vu est à mieux compris ou pour ceux qu'il l'ont loupés c'est peut être encore possible de trouver la video sur le site de cnn je ne sais pas.

a+

De Sebastien
27.03.2006 06:46
Find more posts by Sebastien

Merci manali pour l'info.

Sur le forum de Twin peaks Gazette, un membre américain est plus précis encore :

"Lynch was on CNN International today, in an interview with Richard Quest. The talk was about TM, conducted while Lynch was still in Poland. They showed some brief images of Lynch shooting a scene of INLAND EMPIRE, with Laura Dern and many gorgeous looking polish waitresses. Pretty exciting stuff."

Il faut trouver ce reportage !!! Les scènes de Lynch sur le plateau de tournage n'ont pas l'air d'être les mêmes que les images diffusées par Canal+ en janvier... :-)

De Roland K.
17.09.2006 10:19
Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness, and Creativity

Bonjour,

DL est apparemment l'auteur d'un livre qui sortira fin décembre 2006. Intitulé "Catching the Big Fish: Meditation, Consciousness, and Creativity", il est surtout centré sur les apports de la Méditation sur son travail. Davantage d'infos, pour ceux que ça intéresse, sur Amazon :

http://www.amazon.fr/Catching-Big-Fish-Meditation-Consciousness/dp/1585425400/

Roland K.

De Roland K.
18.10.2006 17:08

Une image de la couverture de ce livre :

http://www.amazon.com/gp/product/images/1585425400/

De Roland K.
02.12.2006 17:22
Donovan Leitch

Bonjour,

Je n'ai jamais entendu parler de "Donovan Leitch", mais il est apparemment censé avoir été un grand chanteur des Sixties (si quelqu'un ici est plus au courant que moi, ou a davantage envie de faire une recherche sur le net à propos de ce type, je suis preneur des infos, même si je ne me battrais pas pour...)

Cet autre "DL" va semble-t-il faire une "tournée" en 2007 avec "notre DL" pour tâcher de répandre (ce terme convient, non ?) la Méditation Transcendale. Si on parcourt rapidement l'interview dont le lien figure en bas de ce message, on s'apercevra effectivement qu'il a subi le même genre de formatage, fourre-tout de salmigondis et termes pseudos techniques. Euh, passons, revenons fissa au vrai art, à Inland Empire, à l'expo Cartier, à ce qui compte vraiment...

Roland K.

[Lien - pour info... : http://www.courier-journal.com/apps/pbcs.dll/article?AID=/20061202/SCENE04/61130007]

De Roland K.
24.12.2006 14:17
Interview du Boston Globe - avec une caricature amusante

http://www.boston.com/news/globe/ideas/articles/2006/12/24/qa_david_lynch/

< Sujet précédent    Sujet suivant >
Nouveau Sujet
Liste des forums :